come try this recipe.. this is the first cooking dishes that i learned and i get from my MIL. is easy to prepare. if you have no other side of gravy.. this is the best alternative.
RASSAM
2 bj bawang besar
6 ulas bawang putih
2 bj cabai muda (nak pedas boleh tambah)
2tangkai daun kari
kisar asing2 bahan di atas.
sedikit biji sawi
1 gelas air asam jawa
3 sk rempah rassam.. (boleh beli kat supermarket)
garam cukup rasa
air
2 biji tomato potong 4.
cara-cara:
1. tumis bahan kisar dan biji sawi hingga naik bau.
2. masukkan tomato
3. masukkan air asam jawa. tunggu mendidih.
4. masukkan air 4 gelas kemudian tambah rempah rassam
5. tunggu mendidih. rasakan dengan garam.
6. boleh la tutup api dapur tu..
7 siap dihidang!!
The past, I don't know cooking. When i tried to cook, the dishes aren't tasty. So, i decided not to cook anymore until i move to my new home. i have refurbished my kitchen, and my husband keeps asking me to cook. Moreover, we can also reduce the cost of eating out. so, i started cooking. WOW! is apparently not very difficult to cook. start with the recipe from my MIL and i am looking for recipes on the internet to try... is a delicious dish! i was always praised by my husband. Now, everyday i'll cook for my family, but haven't dared to try cooking for others. this is the recipe i want to share, since many of the comments on facebook have never tried this recipe...*UDANG KICAP*
udang (semestinya..) *bawang merah (rumah aku tak guna bawang kecik.. so aku pakai je bawang besar.. tak pe)
*bawang putih
*halia
*serai (setengah batang jer)
2-3 sudu besar cili kisar
1 keping asam gelugor
sos tiram
sos cili kicap pekat (aku tak de kicap pekat.. aku tukar kicap manis cap kipas udang)
gula n garam
kisarkan bahan yang bertanda *1. tumis bahan kisar hingga naik bau
2. + udang dan sikit air
3. + sos tiram, sos cili, kicap dan asam
4. + gula n garam secukup rasa
5. masuk bawang besar n cili jika suka..
6. masak sampai pekat.
semua sukatan bahan masukkanla ikut suka korang... agak2 sedap la ek..
selamat mencuba!!