Showing posts with label mylilkitchen. Show all posts
Showing posts with label mylilkitchen. Show all posts

Thursday, January 20, 2011

RASSAM (INDIAN SOUP)

come try this recipe.. this is the first cooking dishes that i learned and i get from my MIL. is easy to prepare. if you have no other side of gravy.. this is the best alternative.

RASSAM

2 bj bawang besar
6 ulas bawang putih
2 bj cabai muda (nak pedas boleh tambah)
2tangkai daun kari
kisar asing2 bahan di atas.

sedikit biji sawi
1 gelas air asam jawa
3 sk rempah rassam.. (boleh beli kat supermarket)
garam cukup rasa
air
2 biji tomato potong 4.

cara-cara:
1. tumis bahan kisar dan biji sawi hingga naik bau.
2. masukkan tomato
3. masukkan air asam jawa. tunggu mendidih.
4. masukkan air 4 gelas kemudian tambah rempah rassam
5. tunggu mendidih. rasakan dengan garam.
6. boleh la tutup api dapur tu..
7 siap dihidang!!

Saturday, January 15, 2011

udang kicap

The past, I don't know cooking. When i tried to cook, the dishes aren't tasty. So, i decided not to cook anymore until i move to my new home. i have refurbished my kitchen, and my husband keeps asking me to cook. Moreover, we can also reduce the cost of eating out. so, i started cooking. WOW! is apparently not very difficult to cook. start with the recipe from my MIL and i am looking for recipes on the internet to try... is a delicious dish! i was always praised by my husband. Now, everyday i'll cook for my family, but haven't dared to try cooking for others. this is the recipe i want to share, since many of the comments on facebook have never tried this recipe...

*UDANG KICAP*

udang (semestinya..)
*bawang merah (rumah aku tak guna bawang kecik.. so aku pakai je bawang besar.. tak pe)
*bawang putih

*halia

*serai (setengah batang jer)

2-3 sudu besar cili kisar

1 keping asam gelugor

sos tiram

sos cili
kicap pekat (aku tak de kicap pekat.. aku tukar kicap manis cap kipas udang)
gula n garam

kisarkan bahan yang bertanda *


1. tumis bahan kisar hingga naik bau
2. + udang dan sikit air

3. + sos tiram, sos cili, kicap dan asam

4. + gula n garam secukup rasa

5. masuk bawang besar n cili jika suka..

6. masak sampai pekat.

semua sukatan bahan masukkanla ikut suka korang... agak2 sedap la ek..

selamat mencuba!!