Saturday, March 26, 2011

PART4#MAMAK: ENGAGEMENT PARTY

kali ni.. entry aku berkisar tentang majlis pertunangan one of my in law's relative. kira anak buah biras aku la..

sepatutnya, aku ikut rombongan meminang.. malangnya ada perkara yang tak dapat dielakkan.. kami sekeluarga cancel ikut pada awal pagi.. so, kitorang pergi lunch je kat sana.

sepanjang perjalanan kami, hujan turun dengan lebatnya. dalam hati dok pikir jugak.. cemana la majlis tu? dengarnya perancangan bagai nak rak! tak tau la apa yang jadi..

Then, sampai sana kami disambut tuan rumah dengan penuh gumbira. kami terus dijemput menjamah makanan yang sememangnya macam kenduri kawin pulak.. ada kurma kambing *hidangan wajib bagi golongan mamak* ayam ros, timun berkuah kacang, nasi ada 2 macam, kuah dalca.. wal'lah sodap!! uol nak tahu catering mana? 'umi sekha catering' 1 of the famous caterer in penang. lauk memang A+!! makan sampai kenyang.

tengah aku sibuk dok perabih saki baki lauk kat pinggan aku tu, mami n mami Fatimah pula sibuk perkenalkan kami dengan keluarga n orang2 yang ada kat sekitar meja makan kami. terutamanya keluarga sebelah pengantin lelaki *mapley*. aku.. dengar je..

pas tu, mami ajak aku masuk ke dalam rumah. on the way tu, jumpa sorang pompuan.
mami: ha.. ni la *ponnu.. *pengantin pompuan
aku: oo... hai..
pompuan tu: (senyum)
mami: eh! bukan.. ni isteri Putera..
aku: (sengeh) ohh..

memang menjadi kegemaran mereka memakai pakaian yang lip lap lip lap and very glam.. tambah pulak dgn accessory emas.. kalah pengantin..!!

masuk kat dalam rumah..
waa... ternganga jugak mulut aku bila tengok ponnu yang dok kat pelaminan tu.. sangat santek... santek.. santek.. tak de perkataan lain dah.. tetiba tangan aku ditarik oleh biras aku. "Meh suap gula kat ponnu.." aku pon ikut jer.. suap sikit..

suap gula means ahli keluarga kedua pihak menyuap gula ke dalam mulut kedua mempelai *betul ke mempelai.. baru bertunang.?* yerrr... gula..!! *heheh.. pasneh potong kaki la jawabnya..* adat ni simbol kemanisan zaman pertunangan.. bicara yg manis-manis belaka agar tidak berlaku pertengkaran yang boleh menyebabkan putusnya tali pertunangan..

yang aku terpegun tu.. baju dier.. lawa-santek-cute-comey-gorgeos giler!! baju lengga.. ala-ala bollywood gitu!! warna ijau.. penoh dengan accessory pelamin pon cantek!! macam aisywarya rai pon ada..




lagi satu kejutan.. mampley dia.. wah!! handsome nyer.. pakai ala-ala shahrukh khan pulak.. punjabi sut! warna putih silver.. kalau korang kenal dafi.. memang sejibik! hidung dia yang mancong.. bulu mata lentik dan kuyu.. wah.. manis.. memang padan la..
itu baru bertunang.. kalau kenduri kawen.. lagi gempak la..

si prempuan anak tokey kedai printing.. si lelaki pewaris dan pemilik kilang roti..
caner? sama padan la.. orang berada..
*itu pun ada masalah jugak~*

ni nak citer pasal orang kat sekeliling pengantin pulak.. oleh kerna bakal pengantin tu lawa sangat.. sibuk la mak-mak dara nak bergambar.. aku pon ter join sekaki.. hahahaha.. malangnya tak de saper nak shoot guna phone cam aku.. tak leh la nak share ngan korang.

ni je gambar yg aku boleh share...






gelap pulak gambar ni...

No comments:

Post a Comment